sobota, 20 lipca 2013

Koszty utrzymania

Tym razem wpis specjalnie dla evelka_94

Koszty utrzymania są różne i zależą od tego do czego jesteśmy przyzwyczajeni, ile jemy i jakiej jakości są te produkty, czy gotujemy sami czy jemy na mieście itp. Dużo zależy też od tego ile płacimy za wynajem, jak daleko mamy z mieszkania na uczelnię i do domu i jak często chcemy wracać.

Pieniądze wydawane na utrzymanie można podzielić na działy:

Mieszkanie
Ceny akademików są różne - na Langiewicza za miejsce w pokoju 3-osobowym płaci się 310zł, wiadomo, że im wyższy standard i mniej osób w pokoju tym wyższa cena.
Tutaj cennik: http://www.akademiki.up.lublin.pl/index.php?go=oplaty_studenci
Do ceny mieszkania/pokoju w mieszkaniu należy doliczyć jeszcze media i Internet (w akademiku jest darmowy)

Jedzenie
Ogólnie panuje taki pogląd/zasada, że na jedzenie wydaje się miesięcznie tyle samo co na mieszkanie i u mnie się to sprawdziło :)
Wiadomo, że gotowanie obiadów wychodzi o wiele taniej niż jedzenie na mieście ale nie wszyscy potrafią gotować i mają na to czas, więc opłaty za jedzenie są raczej wielką niewiadomą (tak jak już pisałam zależy ile jecie, czego, gdzie to kupujecie itp)

Bilety
W zależności od tego jak daleko od uczelni będziecie mieszkać będzie Wam potrzebny lub też zbędny bilet miesięczny i jest to koszt pewnie ok 50zł/mies (tak mi się wydaje - nigdy nie szukałam informacji na ten temat, ponieważ mieszkam w akademiku i nie potrzebny mi bilet miesięczny). Bilety jednorazowe to ok 1,40zł (bilet ulgowy 30min chyba).
Pozostają jeszcze dojazdy do domu - cena zależna jest od tego czym jedziecie, jak daleko macie do domu i jak często macie zamiar tam wracać :)

Chemia
Jak dla mnie nie są to zbyt wielkie wydatki, w sumie Rossmana odwiedziłam tylko kilka razy - wszystkie proszki, płyny, pasty do zębów, chusteczki, kosmetyki itp starczą raczej na długi czas ale nie są zbyt tanie, więc trzeba liczyć że to ok 25zł/mies (przez cały rok ok 200zł)

Lekarstwa
w październiku i listopadzie połowa akademika była chora, lepiej więc kupić sobie jakieś leki na przeziębienie/grypę. Leki też tanie nie są ale wydaje mi się, że na takie zakupy lepiej iść z mamą do apteki bo kupicie tylko to co trzeba i tej firmy, której zawsze używaliście. Ja tak zrobiłam i byłam z tego powodu bardzo zadowolona. Warto kupić duże opakowanie leków na ból głowy

Ksero
Studia bez ksera to nie studia :D jednak mimo tego, że dużo się kserowało i na pewno straciłam na to sporo pieniędzy to zazwyczaj przy jednym wypadzie do wydruku nie wydaje się więcej niż 5zł, więc te wydatki jakoś zaginęły mi we wszystkich innych.
Na pewno na początku roku płaci się o wiele więcej za ksero, kiedy np kupujecie gotowe notatki od starszych lub ksera książek, wtedy na jeden wypad po książki może iść nawet 100zł ale nie trwa to zbyt długo :D trzeba jednak być opanowanym - nie wszystko jest aż tak przydatne jak mówią :D

Ubrania/Lekarz
to już tym bardziej zależy od Was, wszyscy mają zapewnioną darmową opiekę medyczną ale wiadomo, że nie wszyscy z niej korzystają, nie wiem ile kosztują wizyty prywatnie ale pewnie jest to min. 100zł. Mnie na szczęście ominęły takie przyjemności. Na ubrania każdy chyba wie ile traci :)

Nałogi
tutaj trzeba podliczyć wszystko bez czego można żyć ale nie każdy chce :D Jeśli palicie lub wlewacie w siebie litry alkoholu i nie potraficie wyobrazić sobie weekendu bez wyjścia do klubu to w tym podpunkcie trzeba dodać odpowiednio wysoką kwotę :D

6 komentarzy:

  1. Dzięki za dedykację:) Jeżeli chodzi o zakup gotowych notatek: lepiej się w nie zaopatrzyć czy to wyjście dla wygodnickich?;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zależy jak szybko i dokładnie potrafisz notować, ja wolałam kupić choć raczej do wygodnickich nie należę. Przydają się szczególnie notatki z histologii, embriologii i biologii komórki :)

      Usuń
  2. Czyli czeka mnie poszerzenie budżetu;D Jeszcze raz dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie jest tak źle - zawsze można się starać o kredyt studencki i stypendium socjalne i samemu za te pieniądze utrzymywać :)

      Usuń
  3. ja tak troche z innej beczki.
    Chciałam się dowiedzieć jak wyglądają te wejściówki z chemii?
    Jest to teoria/skrypty czy zadania obliczeniowe..
    Powiem Ci szczerze że bardzo sie boję chemii że to właśnie na niej polegnę i mam taki mętlik w głowie.Po prostu sie boje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. będę jeszcze opisywać każdy przedmiot z osobna ale to troszkę później :)
      wejściówek jest 7 za każdą max 10pkt, żeby zdać musisz mieć minimum 40pkt ogólnie;
      jest to tylko i wyłącznie teoria ze skryptu K., materiałów dodatkowych umieszczonych na stronie oraz materiałów przygotowanych na ćwiczenia, zawsze po napisaniu wejściówki pokazują prezentację na której są odpowiedzi na te pytania (jak można się domyśleć prezentacji tej żaden student nie posiada)
      na jedno pytanie jest coś poniżej minuty i po tym czasie wyświetlane jest kolejne :)

      Usuń