niedziela, 3 marca 2013

ECTS

Europejski System Transferu Punktów (ECTS, ang. European Credit Transfer System) – zbiór procedur, które zostały opracowane przez Komisję Europejską, gwarantujących zaliczanie studiów krajowych i zagranicznych.


Punkty ECTS są wartościami liczbowymi odpowiadającymi wkładowi pracy, którą winien wykonać student, aby otrzymać zaliczenie poszczególnych przedmiotów. Każda wartość odzwierciedla ilość pracy koniecznej do zaliczenia pojedynczego przedmiotu w stosunku do całkowitej ilości pracy wymaganej do zaliczenia pełnego roku studiów na danym wydziale. Pod uwagę brane są wszelkie formy nauki: wykłady, ćwiczenia, konwersatoria, zajęcia laboratoryjne, seminaria, prace semestralne, a także egzaminy oraz inne metody oceny.

60 punktów ECTS odzwierciedla wkład pracy wymaganej do zaliczenia pełnego roku akademickiego; na semestr przypada zwykle 30 punktów.

Rozpoczynając studia każdy otrzymuje na start 360 ECTS, z czego na każdy semestr przypada 30 ECTS, wynika z tego więc że każdy student otrzymuje 30 ECTS gratis.

Zaliczenie danego przedmiotu powoduje zmniejszenie się naszej sumy punktów o wartość danego przedmiotu (np.: anatomia 7 ECTS/semestr, łacina 1 ECTS/semestr, patomorfologia 5 ECTS/semestr, choroby psów i kotów 13 ECTS/semestr), wartość każdego przedmiotu podana jest w planie studiów.

Jaki ma to wpływ na podejmowanie innych studiów/ drugiego kierunku/ zmianę kierunku po roku studiowania?
Każdy student otrzymuje 360 ECTS na całe studia a nie tylko na jeden kierunek, można się więc domyśleć, że jeśli przez rok studiować będziemy np. biologię i podejdziemy do sesji to od naszej puli ECTS odjęte zostanie 60 ECTS za rok studiowania.
360-60= 300 ECTS
Aby studiować weterynarię niezbędne jest 330 ECTS, zabraknie nam zatem 30 ECTS i co teraz?
No niestety, nikt nie ma zamiaru nam ich dać "od tak", więc sami musimy za nie zapłacić :)

Ile to kosztuje?
Wartość 1 ECTS zależy od uczelni i w Lublinie wynosi 70zł
Jeśli zatem spędziliśmy rok na biologii zapłacić musimy 70 * 30 = 2100zł

Czy gdzieś jeszcze liczą się ECTS?
Tak, jeśli komuś nie powiedzie się na egzaminie lub zaliczeniu a nie chce rezygnować ze studiów ani spaść rok niżej może dostać "warunek" - płaci za tyle ECTS ile ma niezaliczony przedmiot i przechodzi dalej a nieszczęsny warunek odrabia z młodszym rokiem chodząc z nimi na zajęcia :)


http://pl.wikipedia.org/wiki/Europejski_System_Transferu_Punktów

3 komentarze:

  1. Masakra jakaś, załamałaś mnie .. Teraz to już wszędzie tylko chyba o pieniążki chodzi ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo zaiteresował mnie twój blog. Jestem w pierwszej klasie LO ( profil biol-chem). Mam jeszcze czas żeby wybrać kierunek studiów, ale co raz więcej czasu spędzam na czytaniu o studiach weterynarii. Mam podobną sytuacje do ciebie, nie jestem prymusem i do tego przeraża mnie moja rodzina. Gdy dowiedzieli sie w ogóle ze mam w planach studiować wete zrobili wielkie oczy i w głowie pytanie " TY?!, uczennica bez paska, chce studiować taki kierunek" bynajmniej tak to odczuwam, ale nie na tyle, żeby porzucić swoje marzenia. Mam zamiar wziąć sie porządnie za nauke i przygotowania do matury. Mam do ciebie ogromną prośbę. Czy mogłabyś poświęcić jedna notke dotycząca jak wyglądaja studia od środka. Wszędzie gdzie czytam o studiach, piszą " 5 lat wyciętych z życia". Czy naprawdę jest tak ciężko, ze nie da sie utrzymać osobom, które mają średnia poniżej 4,75 ? Zdaję sobie sprawę, ze jest mnóstwo nauki , ale dla chcącego nic trudnego :). Wszystko jest przecież dla ludzi, a nie dla chodzących robotów, które zawalają całą noc na nauke i zero życia prywatnego :) Pozdrawiam i powodzenia ! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Żeby dostać się na te studia i się tutaj utrzymać wcale nie trzeba być prymusem. Jeśli chodzi o rodzinę - możesz pokazać im jak bardzo się mylą, wystarczy, że zaczniesz się na prawdę starać to oni to docenią i będą Ci dopingować zobaczysz :) Ja paska nie miałam nigdy - nawet w szkole podstawowej, jakoś mnie to nie kręciło bo chyba każdy wie, że są osoby lubiane przez nauczycieli i często dostają pasek za to, że są "fajne". Pasek na świadectwie nie ma żadnej wartości, na studiach nikt nie pyta jaką miałaś średnią lub ocenę z jakiegoś tam przedmiotu. Jeśli już padają takie pytania to raczej o wyniki matur lub liczbę punktów w rekrutacji. Jeśli wiesz, że nie dasz rady uczyć się wszystkiego na tyle, żeby mieć w miarę przyzwoite wyniki to skup się na biologii, chemii i języku obcym bo to Ci się opłaci :)

    Nigdy nie przejmujcie się głupim gadaniem ludzi i znajomych, bo ludzie gadali od zawsze i zawsze będą to robić, nawet jak nie będą mieć tematu to go sobie wymyślą :D

    O studiach będę pisać dużo - mam zamiar zrobić po jednej notce na każdy przedmiot, opisać o co w nim chodzi, jakie materiały, jak wygląda zaliczenie i czy dużo trzeba się uczyć :)

    OdpowiedzUsuń